Skip to content

2018 Mors

Please scroll down for French and English

Οι προτάσεις της Λυδίας Δαμπασίνα συγκροτούν ένα ενιαίο εικαστικό περιβάλλον, πρωτότυπο, υπαινικτικό και καθηλωτικό, μεστό σε συνδηλώσεις και πολλαπλές αναγνώσεις. Στις εγκαταστάσεις της, η ευαισθησία και η ποιητικότητα συνδιαλέγονται με την ωμότητα και τη σκληρότητα, το ιδιωτικό με το δημόσιο, η μελαγχολία με την εσωτερικότητα της αποξένωσης,  η ανατρεπτική διάθεση με τις, λιγότερο ή περισσότερο, εμφανείς συμβολικές αναφορές. Με αντισυμβατικό πνεύμα και συνειδητή ηθική στάση, επικεντρώνεται στις αντινομίες, τους διχασμούς και τις δυσλειτουργίες της ανθρώπινης συνθήκης, προτείνοντας, ταυτόχρονα, την υπέρβαση με την υιοθέτηση νέων μορφών συνύπαρξης, αλληλεγγύης και επικοινωνίας. Και αυτό το επιτυγχάνει, όχι αφηγηματικά και περιγραφικά, αλλά μέσα από την ίδια την εικαστική γραφή των έργων της, τη στροφή στη βαθύτερη ουσία των πραγμάτων, τη συγκίνηση, τη ζωτικότητα, την εκφραστική δύναμη και τον «μαγικό» χαρακτήρα της γνήσιας καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Η καινούργια της δουλειά Mors (Θάνατος),  αποτελείται από ολοκληρωτικά μαύρους πίνακες που φέρουν στην επιφάνειά τους αντικείμενα (τα φτερά ενός παγωνιού, το βαλσαμωμένο κεφάλι ενός άγριου ζώου ή ένα κλουβί με κόκαλα) –συνθέσεις που λειτουργούν ως αναπάντεχες, μεταμοντέρνες «νεκρές φύσεις» και που ανοίγονται σε μια περιοχή αλληγοριών σχετικά με τη ζωή και τον θάνατο. Στην εγκατάσταση με τον σάκο του μποξ, το θέμα της κακοποίησης και της βίας ενάντια των γυναικών αναδύεται κυρίαρχο.
Σε εικόνες από τις ενότητες Family story (Οικογενειακή ιστορία) και Partys overStarts over, (Το γλέντι τελείωσε – Το γλέντι ξαναρχίζει), που αναφέρεται σε διαφορετικές εκδοχές και εκφάνσεις της κρίσης -οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής, πολιτισμικής, ιδεολογικής, ηθικής σε ελληνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο- το κείμενο χρησιμοποιείται σε μια αδιάσπαστη, διαδραστική και αλληλοσυμπληρούμενη σχέση με τις σκηνοθετημένες αναλογικές φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων.
Στις εγκαταστάσεις με τις ζυγαριές, αξιοποιώντας τα στοιχεία τους (σχήμα, μέγεθος, φθορές, υφή) και τοποθετώντας στους μονούς ή διπλούς δίσκους τους υλικά και αντικείμενα (άλλοτε ομοειδή και συνδεόμενα μεταξύ τους και άλλοτε ανομοιογενή ώστε η σχέση τους, σε πρώτη προσέγγιση, να είναι δύσκολα αναγνωρίσιμη), έρχεται να «ζυγίσει» τις προσωπικές εμπειρίες και τις αλήθειες της, τις μνήμες και τις καταβολές της, να εγείρει υπαρξιακά ερωτήματα, να παραπέμψει, με κριτικό και ανατρεπτικό τρόπο, σε κρίσιμα και επίκαιρα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα.
Οι έννοιες του θανάτου, της φθοράς και της απώλειας, της διαχείρισης της μνήμης και της αναστολής της λήθης, διατρέχουν τις ενότητες με τις φωτογραφίες των πεταμένων στρωμάτων Mattresses shall never disappear (Τα στρώματα δεν θα εξαφανιστούν ποτέ) και εκείνες που καταγράφουν το σταδιακό άδειασμα ενός αστικού διαμερίσματος ύστερα από τον θάνατο της ιδιοκτήτριας του, Untitled (Χωρίς τίτλο), ενώ στην ενότητα φωτογραφιών με τα κλειστά παράθυρα, Glassed Windows Cast at Terrible Reflection, ο τρόμος μιας εγκλωβισμένης ζωής ελλοχεύει πίσω από τις αντανακλάσεις των γυάλινων επιφανειών. Η σκηνή σκοτεινιάζει για να φωτιστεί, εν συνεχεία, με την βίντεο προβολή 33 πρωτότυπων slides με τίτλο Le Lac (Η Λίμνη)–ένα απόλυτα βιωματικό και συγκινητικό έργο– που ορίζει έναν ύμνο στη ζωή και την ελευθερία, τη φύση, τον έρωτα και τη συμβίωση. Και ίσως, τελικά, είναι αυτές οι αξίες που «καταλύουν» τον θάνατο και οι τρόποι να απαλλαγούμε από τους «δυνάστες» μας.

Γιάννης Μπόλης
Ιστορικός της τέχνης

Les propositions de Lydia Dambassina constituent un environnement visuel original, homogène, suggestif et fascinant, riche en connotations  et en lectures multiples. Dans ses installations, la sensibilité et la poésie cohabitent avec la brutalité et la cruauté, l’intime avec le public,  la mélancolie avec l’intériorité de l’aliénation,

l’humeur subversive avec les références symboliques plus ou moins reconnaissables. Affirmant un esprit anti conventionnel et une attitude morale consciente, elle se concentre sur les  antithèses, les clivages et les dysfonctionnements de la condition humaine, tout  en proposant un dépassement, en évoquant de nouvelles formes de coexistence, de solidarité et de communication. Et cela, elle le réussit, non pas d’une façon narrative et descriptive, mais à travers l’écriture visuelle de ses œuvres, le passage à l’essence approfondie des choses, l’émotion, la vitalité, le pouvoir expressif et le caractère «magique» d’une création artistique authentique.
Son nouveau travail, Mors (Mort), est constitué de tableaux totalement noirs dont la surface porte des objets (les plumes d’un paon, la tête empaillée d’un animal sauvage ou une cage renfermant des os)- compositions qui fonctionnent comme des «natures mortes» postmodernes inattendues et nous donnent accès à un registre d’allégories touchant à la vie et à la mort. Dans l’installation avec le sac de boxe, la question de l’abus et de la violence contre les femmes apparaît dominante.
Dans les images de la série Family story (Histoire de Famille) et Party’s over – Starts over (La Fête est finie – La fête recommence), qui renvoyait aux différentes versions et manifestations de la crise -économique, sociale, politique, culturelle, idéologique, éthique- au niveau grec et mondial), Lydia Dambassina place le texte et les photos «analogiques» mises en scène, de grand format, dans une relation indissociable interactive et complémentaire. Dans les installations avec les balances, en mettant en valeur les caractéristiques  (forme, taille, détériorations, texture) de leurs plateaux simples ou doubles, elle pose matériaux et objets (similaires ou apparentés, parfois hétéroclites et hétérogènes afin que leur relation soit, dans un premier temps, difficilement détectable et identifiable), elle « pèse » ses expériences et ses vérités personnelles, ses souvenirs  et ses origines, soulève des questions existentielles, se réfère, de manière critique et subversive à des questions d’actualité, politiques et sociales.
Les notions de mort, d’usure et de perte, de gestion de la mémoire et d’usage de l’oubli  parcourent la série de photos de matelas jetés  Mattresses shall never disappear (Les matelas ne disparaîtront jamais) et celles qui illustrent la progression du vide dans un appartement après la mort de sa propriétaire Untitled (Sans titre), tandis que dans la série Glassed Windows Cast at Terrible Reflection, l’horreur d’une vie claquemurée se cache derrière les reflets sur les surfaces de verre. La scène s’assombrit pour être éclairée, par la suite, par la projection vidéo de 33 diapositives originales intitulée Le Lac – une œuvre émouvante, totalement issue de l’expérience – hymne à la vie et à la liberté, la nature, l’amour et la coexistence. Et peut-être, en fin de compte, ce sont ces valeurs qui aneantissent  la mort et nous aident à nous debarrasser de nos «tyrans».

Yannis BolisHistorien d’art

 

Lydia Dambassina’s proposals constitute a cohesive artistic environment, that is original, allusive and spellbinding, replete with connotations and multiple readings. In her installations, sensitivity and poetry converse with brutality and cruelty, the private with the public, melancholy with the esotericism of alienation, the subversive tendency with the symbolic references, apparent to a lesser or higher degree. With unconventional spirit and deliberate ethical stance, she focuses on the antinomies, divisions and dysfunctions of the human condition, while simultaneously she proposes ways to overcome them by adopting new forms of coexistence, solidarity and communication. She succeeds in this endeavour, not just in a narrative and descriptive sense, but through the very artistic statement of her works, by turning to the deeper essence of things, to the emotionality, the  vitality, the expressive power and the “magical” character of genuine artistic creation.
Her most recent work, Mors (Death), consists entirely of black paintings, on the surface of which various items (the feathers of a peacock, the embalmed head of some wild animal, or a cage with bones) are attached — these are compositions that function as unexpected, postmodern “still lives,” touching an area of allegories that relate to life and death. Her installation featuring a boxing bag gives prominence to the issue of abuse and violence against women.
In some of the images comprising the units Family story and Party’s over – Starts over (where the artist comments on the different aspects and manifestations of the crisis — financial, social, political, cultural, ideological and moral, both in Greece and at the global level), the text is used in an unbroken interactive and inter-complimentary relationship with the staged, large-size analogue photos.
In her installations with scales, she uses the characteristics of the devices (shape, size, wear, texture) and by placing objects and materials on their single or double weighing (at times similar and related at times disparate, which makes their relationship hard to recognise at first sight), she comes  “to weigh” her personal experiences and truths, her memories and origins, in order to raise existential questions and to allude, in a critical and subversive manner, to crucial and urgent political and social issues.
The concepts of death, decline and loss, of memory management and the suspension of oblivion, traverse the units of photos picturing discarded mattresses,  Mattresses Shall never Disappear and those depicting the gradual emptying of an urban apartment following the death of its female owner, Untitled while in the unit of images featuring shut windows Glassed Windows Cast a Terrible Reflection, the terror of an entrapped life lurks behind the reflections on the glass surfaces. The scene then darkens, before it becomes illuminated by the video projection of 33 original slides titled Le Lac – an expressly experiential and emotional work, which serves as an ode to life, freedom, nature, love and coexistence. Perhaps these are exactly the values that can “abolish” death and the tools we can use to cast off the yoke of our “oppressors”.

Yannis Bolis

Art historian