Skip to content

a.O. – b.c. (after Olympics – before crisis)

Tassos Pavlopoulos, Economics, 2008, acrylic on paper, courtesy of the artist and Kalfayan Galleries

a.O. – b.c.*
Ένα οπτικοακουστικό ημερολόγιο
(*a.O. – b.c. = after Olympics – before crisis)

Διπλά εγκαίνια 7 Δεκεμβρίου:

Συζήτηση στις 16:00 μ.μ. στην ΑΣΚΤ (Πειραιώς 256, φουαγιέ Παλιάς Βιβλιοθήκης) με τις Ελπίδα Καραμπά και Δέσποινα Ζευκιλή και στις 20.00 την ίδια μέρα στο State of Concept (Τούσα Μπότσαρη 19, Κουκάκι) μέχρι και τις 22.00.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και 1 Φεβρουαρίου 2020
(παρακάτω αναλυτικά οι ώρες και ημέρες λειτουργίας)

Συμμετέχουν:

Λουκία Αλαβάνου, Νάντια Αργυροπούλου, Γιάννης Βαρελάς, Κωστής Βελώνης, Βαγγέλης Βλάχος, Ειρήνη Βουρλούμη, Τάσος Βρεττός, Εύα Γιαννακοπούλου, Μαρίνα Γιώτη, Μωρίς Γκανής, Κυριακή Γονή, Λυδία Δαμπασίνα, ‘Iδρυμα ΔΕΣΤΕ, Αναστασία Δούκα, Δέσποινα Ζευκιλή, Μαίρη Ζυγούρη, Γιώτα Ιωαννίδου, Λάκης & Άρης Ιωνάς / The Callas, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Ελένη Καμμά, Βλάσης Κανιάρης, Νίκος Καναρέλης, Ειρήνη Καραγιαννοπούλου, Ελπίδα Καραμπά, Βασίλης Καρούκ, Πάνος Κοκκινιάς, Πάνος Κούτρας, Γιώργος Λάνθιμος, Παναγιώτης Λουκάς, Βαρδής Μαρινάκης, Χριστόφορος Μαρίνος, Γιολάντα Μαρκοπούλου, Δημήτρης Μεράντζας, Bill Μπαλάσκας, Μανώλης Μπαμπούσης, Μπιενάλε της Αθήνας, Μαργαρίτα Μποφιλίου, Μαργαρίτα Μυρογιάννη, Νίκος Ναυρίδης, Νίκος Νικολαΐδης, Ντόρα Οικονόμου, Ορθολογιστές, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Ραλλού Παναγιώτου, Μαρία Παπαδημητρίου, Ηλίας Παπαηλιάκης, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Ευτύχης Πατσουράκης, Τάσος Παυλόπουλος, Νατάσσα Πουλαντζά, Θοδωρής Προδρομίδης, Κώστας Ρουσσάκης, Γιώργος Σαπουντζής, Χρήστος Σαρρής, Κώστας Σαχπάζης, Φανή Σοφολόγη, Στίχοιμα, Δανάη Στράτου, Στεφανία Στρούζα, Αλέξανδρος Τζάννης, Σύλλας Τζουμέρκας, Σοφία Τούμπουρα, Θανάσης Τότσικας, Νίκος Τρανός, Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη, Πάνος Τσαγκάρης, Κώστας Χριστόπουλος, Barking Dogs United (Νίκος Αρβανίτης και Naomi Tereza Salmon), Mary and the Boy, Amateur Boyz, Voltnoi Brege, Berlin Brides, Drog Α Τek, Erasers, εκδόσεις Futura, Farida el Gazzar, Greece is for Lovers, Killah-P, Poka-Yio.


Δεκαπέντε χρόνια μετά την λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, σε μια Ελλάδα που δεν έχει ακόμα βγει από την κρίση, επιστρέφουμε στην περίοδο 2004-2010 μέσα από το πρίσμα του πολιτισμού. Τον Σεπτέμβριο του 2004, μετά την επιτυχία των Ολυμπιακών, η Ελλάδα σιγά-σιγά ξεκινούσε μια -τότε αθέατη στη συνείδηση των πολλών- οικονομική κατηφορική πορεία που οδήγησε την Παρασκευή 23 Απριλίου 2010 στην ανακοίνωση του τότε πρωθυπουργού Γ. Παπανδρέου από το ακριτικό Καστελόριζο, της προσφυγής της Ελλάδας στον μηχανισμό στήριξης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της ΕΕ, βάζοντας τη χώρα σε ένα μακρύ και δύσκολο δρόμο λιτότητας.

Η έκθεση αυτή έρχεται να ρίξει φως σε μια πενταετία πλούσιας οπτικοακουστικής πολιτιστικής παραγωγής το μεσοδιάστημα μεταξύ εκείνων των δύο γεγονότων. Το παγκόσμιο αφήγημα που επικρατούσε για την Ελλάδα με την λήξη των Ολυμπιακών αγώνων ήταν με θετικό πρόσημο: η κοιτίδα του ευρωπαϊκού τρόπου σκέψης, η μητέρα του Δυτικού πολιτισμού, κατάφερε να διοργανώσει μια κατά γενική ομολογία εξαιρετικά επιτυχημένη διοργάνωση με αισθητική υψηλού επιπέδου και άπλετο πολιτιστικό θέαμα. Σε πέντε μόλις χρόνια η Ελλάδα θα άλλαζε εντελώς προφίλ όπως διαφαίνεται στα εξώφυλλα του διεθνή τύπου της εποχής, ως μια χώρα χρεοκοπημένη, όχι αρκετά πολιτισμένη, με άθλια οικονομική κατάσταση λόγω διαφθοράς και οργίου ευρωπαϊκών επιχορηγήσεων τις προηγούμενες δεκαετίες, η οποία είχε υπέρ-δανειστεί αλλά ζητούσε κι άλλα χρήματα. Μια χώρα που επιθυμούσε να εξαπατήσει την οικονομικά σταθερή Βόρεια Ευρώπη, με τους Έλληνες να παρουσιάζονται ως “τεμπέληδες”.

Η έκθεση προσπαθεί να ανιχνεύσει καταρχήν τα αποτυπώματα αυτής της αλλαγής μέσα σε αυτή την πενταετία μέσα από τα δείγματα πολιτιστικής παραγωγής εκείνων των χρόνων και του πως διαμορφώθηκε και μεταλλάχτηκε το κλίμα στην Αθήνα από το πέρας των Ολυμπιακών και έπειτα, αλλά και επίσης να αναζητήσει πιθανά δείγματα ουτοπικής ή δυστοπικής αναπαράστασης ενός μέλλοντος για την Αθήνα και την Ελλάδα μέσα από την αφήγηση εικαστικών, κινηματογραφιστών, μουσικών, designers κ.α.

Οι δύο βασικοί άξονες στους οποίους βασίζεται η έκθεση a.O. – b.c. είναι να ανασυρθούν οι πολιτιστικοί προβληματισμοί αφενός σε σχέση με το φετιχιστικό αφήγημα (του εξωτερικού αλλά και της ελληνικής κοινωνίας) της σύγχρονης Ελλάδας ως συνέχειας της αρχαίας της κληρονομιάς αλλά και αφετέρου με την έννοια της ελληνικότητας, καθώς και να ανασύρει την τότε άρθρωση ενός νέου γλωσσαρίου για την πολιτιστική παραγωγή της περιόδου. Σκοπός της έκθεσης να υπογραμμίσει σημαντικές προσπάθειες στον πολιτισμό που αποτέλεσαν την βάση αλλά και την εισαγωγή για το τωρινό διεθνές ενδιαφέρον για την Αθήνα στην μέτα-ντοκουμέντα εποχή της.

Από εικαστικές κολλεκτίβες, επιμελητικές πρωτοβουλίες και αυτόνομες κινήσεις κινηματογραφιστών, σε μουσικά σχήματα με είτε πολιτικό λόγο είτε πειραματισμούς με νέα πεδία, η Αθήνα του 2004-2010, αποτέλεσε ένα πυρήνα αναπροσδιορισμού της εθνικής ταυτότητας, αλλά και κοινωνικοπολιτικών προβληματισμών, αναζητήσεων και τοποθετήσεων για τον ρόλο του πολιτισμού στην κοινωνία, καθώς και πυρήνα ζυμώσεων προς την δημιουργία μιας νέας διαλεκτικής που να περιγράφει την εντόπια πολιτιστική παραγωγή σε σχέση με το παρελθόν της αλλά και την διεθνή σκηνή.

Η έκθεση λειτουργεί ως μια δειγματοληπτική παρουσίαση ενός μικρού τμήματος από πρωτοβουλίες και δράσεις που παρουσιάστηκαν εκείνο το διάστημα, μέσα από τις αναμνήσεις της ομάδας του State of Concept που επιμελείται συλλογικά την έκθεση (Βίκυ Ζιώγα, Ηλέκτρα Καρατζά, Μαρία Αντέλα Κονόμι, Λυδία Μαρκάκη, Ηλιάνα Φωκιανάκη).

Κείμενα καταλόγου: Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Ηλιάνα Φωκιανάκη

Ευχαριστούμε ιδιαίτερα τους Βαγγέλη Βλάχο, Ιωάννα Γερακίδη, Σοφία Γεωργοβασίλη, Νιόβη Ζαραμπούκα-Χατζημάνου.


Ημερομηνίες Έκθεσης: 7 Δεκεμβρίου 2019 – 1 Φεβρουαρίου 2020

‘Ώρες λειτουργίας:

Δεκέμβριος

Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ) : Τετάρτη – Παρασκευή 12-4 μ.μ. (11-13 και 18-20 Δεκεμβρίου)
State of Concept: Τετάρτη-Παρασκευή 4.30 – 8.30 μ.μ., Σάββατο 12-5 μ.μ.
(11-14 Δεκεμβρίου, 18-21 Δεκεμβρίου)

Ιανουάριος-Φεβρουάριος

ΑΣΚΤ : Τετάρτη – Παρασκευή 12-4 μμ (15-17, 22-24, 29-31 Ιανουαρίου)
State of Concept: Τετάρτη-Παρασκευή 4.30 – 8.30 μ.μ. , Σάββατο 12-5 μ.μ.
(15-18, 22-25, 29-31 Ιανουαρίου και 1 Φεβρουαρίου)

Περισσότερες πληροφορίες για το δημόσιο πρόγραμμα θα ανακοινωθούν σύντομα


Marina Gioti, The Secret School, 11’, 2009,
Single channel b/w video, 16mm film transferred to digital video
Courtesy of the artist

a.O. – b.c.*
An audiovisual diary
(*a.O. – b.c. = after Olympics – before crisis)

The exhibition is organised in collaboration with the Athens School of Fine Arts (ASFA) and is hosted simultaneously in ASFA and State of Concept

Double opening December 7th:

Discussion at 16:00 at Athens School of Fine Arts ASFA (Piraeus street 256, former library) with Elpida Karaba and Despina Zefkili (in Greek)and from 20.00 onwards at State of Concept Athens (Tousa Botsari 19, Koukaki)

Exhibition dates: 7 December 2019 – 1 February 2020

With:

Loukia Alavanou, Nadja Argyropoulou, Barking Dogs United (Nikos Arvanitis and Naomi Tereza Salmon), Bill Balaskas, Manolis Baboussis, Athens Biennial, Margarita Bofiliou, Mary and the Boy, Amateur Boyz, Voltnoi Brege, Berlin Brides, Kostas Christopoulos, Lydia Dambassina, Dora Economou, DESTE Foundation, Anastasia Douka, Drog A Tek, Erasers, Futura editions, Farida el Gazzar, Eva Giannakopoulou, Marina Gioti, Kyriaki Goni, Yota Ioannidou, Lakis & Akis Ionas / The Callas, Dionysis Kavallieratos, Eleni Kamma, Vlassis Kaniaris, Nikos Kanarelis, Irini Karayannopoulou, Elpida Karaba, Vasilis Karouk, Panos Kokkinias, Panos Koutras, George Lanthimos, Panayotis Loukas, Greece is for Lovers, Vardis Marinakis, Yolanda Markopoulou, Christoforos Marinos, Dimitris Merantzas, Margarita Myrogianni, Nikos Navridis, Nikos Nikolaidis, Orthologistes, Malvina Panagiotidi, Rallou Panagiotou, Maria Papadimitriou, Ilias Papailiakis, Leda Papakonstantinou, Eftyhis Patsourakis, Tassos Pavlopoulos, Natassa Poulantza, Theo Prodromidis, Kostas Roussakis, Kostas Sahpazis, Yorgos Sapountzis, Cristos Sarris, Fani Sofologi, Stixoima, Danae Stratou, Stefania Strouza, Thanasis Totsikas, Sofia Touboura, Nikos Tranos, Alexandros Tzannis, Syllas Tzoumerkas, Panos Tsagaris, Athena Rachel Tsangari, Jannis Varelas, Kostis Velonis, Vangelis Vlahos, Eirini Vourloumis, Tassos Vrettos, Poka-Yio, Despoina Zefkili, Mary Zygouri.


Fifteen years after the end of the 28th Olympic Games in Athens, Greece has not recovered from the crisis. Traveling back to 2004-2010, a re-visiting through the spectrum of culture reveals a lot about the climate then and now. In September 2004, just after the successful hosting of the Olympics, Greece was slowly embarking on a economic downturn, invisible to the majority of the population. It led on April 23rd 2010, to then Prime Minister George Papandreou to announce that Greece was entering the International Monetary Fund (IMF) support mechanism; the beginning to an endless path of austerity.

This exhibition sheds light on a five-year period of rich audio and visual cultural production in the interval between those two events: the end of the Olympics, and the entry into the IMF mechanism. The prevailing global narrative on Greece at the end of the Olympics was a positive one: the cradle of European thinking, the mother of Western culture, succeeded in organising a highly celebrated aesthetically pleasing event that was viewed by millions all over the world. In just five years Greece would have a completely different profile on the front pages of international press, as a bankrupt country, not civilised enough, in a collapsed financial state due to corruption and over-spending of European grants; a country that over-borrowed but was begging for more money. A country that wanted to deceive the economically stable Northern Europe, with Greeks portrayed as “lazy”.

This exhibition attempts to trace the footprints of this change over the past five years through examples of cultural production of the period, and to contour what kind of climate was prevailing in Athens by the end of the Olympics, and how it shifted but also to look for possible examples of utopian or dystopian representations for a future for Athens and Greece through the narrative of artists, filmmakers, musicians and designers.

a.O. – b.c. zooms in specifically on the question of art and its relationship to the fetishistic narrative (both foreign and of the Greek society) of contemporary Greece as a continuation of its ancient heritage as well as its reflection on the concept of “Greekness”, and furthermore aims to unearth the articulation of a glossary that contoured the cultural production of the period. The exhibition aims to highlight the efforts traced in cultural production that formed the basis but also the introduction, to the current international interest in Athens in its post-documenta era.

From artistic collectives, curatorial initiatives and independent movements of filmmakers, to music groups with a newfound political discourse and experimentations through new media, cultural production in Athens between 2004-2010 was a nucleus for the redefinition of national identity, sociopolitical concerns, investigations and positioning but also a ground for a new discourse that described local cultural production in new terms in relation to its past but also the global international scene.

The exhibition serves as a sample presentation of a small section of many examples of initiatives and actions presented at that time, through the memories of State of Concept’s team (Vicky Zioga, Electra Karatza, Maria Adela Konomi, Lydia Markaki and iLiana Fokianaki).

Catalogue Texts: Yorgos Tzirtzilakis, iLiana Fokianaki

Special thanks to Sofia Georgovassili, Ioanna Gerakides, Vangelis Vlahos, Niovi Zarambouka-Hatzimanou.


Opening times and dates:

December

Athens School of Fine Arts (ASFA): Wednesday – Friday 12-4 p.m. (11-13 and 18-20 December)

State of Concept: Wednesday-Friday 4.30 – 8.30 p.m. , Saturday 12-5 p.m. (11-14 December, 18-21 December)

January-February

Athens School of Fine Arts (ASFA): Wednesday – Friday 12-4 p.m. (15-17, 22-24 and 29-31 January)

State of Concept: Wednesday-Friday 4.30 – 8.30 p.m., Saturday 12-5 p.m. (15-18, 22-25, 29-31 January and 1st of February)

More information on the public program of the exhibition will be announced soon.