Skip to content

2017-2018 The Memory of the Revolution

22.03 | 22.07. 2017     State Museum of Contemporary Art, Thessaloniki |
12.02 |14.04. 2018      Fine Arts School, Athens

Η Μνήμη της Επανάστασης | The  Memory of the Revolution
Curated by Yannis Bolis, art historian, State Museum of Contemporary Art, Thessaloniki

© Lydia Dambassina, Untitled, plywood, acrylic, wooden crutches, 106,2 x 106,5 cm / each

 

 

© Lydia Dambassina, Clementis’ Fur Cap, 2017, b/w photo, 53 x 120 cm


 Μιά μέρα όλοι θα έχουμε εξαφανιστεί από την ιστορία | One day everyone will be outside history

scroll down for french and english

Ένα έργο που διαπραγματεύεται την μνήμη και την λήθη στην ροή της ιστορίας. Τελικά ποιός γράφει την ιστορία; Το έργο ανήκει σίγουρα σε μια άλλη εποχή: Η λήθη κατασκευαζόταν τότε από την ολοκληρωτική λογοκρισία, σήμερα από τη νεοφιλελεύθερη, αδιάκοπη ροή εικόνων, όπου τα πάντα γίνονται αδιάκριτα.
Και συγχρόνως το έργο είναι μια ειρωνική νήξη για την ματαιοδοξία μας, και ιδίως την δικιά μας, εμάς των καλλιτεχνών.
Λυδία Δαμπασίνα

“Τον Φεβρουάριο του 1948, ο κομμουνιστής ηγέτης Klement Gottwald βγήκε στο μπαλκόνι ενός μπαρόκ παλατιού στην Πράγα μπροστά σε εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που μαζεύτηκαν στην Πλατεία της. Αυτή ήταν η μεγάλη καμπή στην ιστορία της Βοημίας. Ο Gottwald συνοδεύτηκε από τους συντρόφους του, με τον (Vladimir) Clementis (υπήργε υπουργός εξωτερικών) να στέκεται κοντά του. Είχε χιόνι και έκανε κρύο, και Gottwald ήταν χωρίς καπέλλο. Ο Clementis έβγαλε το γούνινο καπέλο και το έβαλε στο κεφάλι του Gottwald. Το τμήμα προπαγάνδας κάνει εκατοντάδες χιλιάδες αντίγραφα της φωτογραφίας που τραβήχτηκαν στο μπαλκόνι, όπου ο Γκότβαλντ, με ένα γούνινο καπέλο περιτρυγυρισμένος από τους συντρόφους του έβγαζε λόγο. Στο μπαλκόνι αυτό ξεκίνησε η ιστορία της Κομμουνιστικής Βοημίας. Κάθε παιδί γνώριζε τη φωτογραφία, από τις αφίσες και τα σχολικά βιβλία και τα μουσεία. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Clementis κατηγορήθηκε για προδοσία και κρεμάστηκε. Το τμήμα προπαγάνδας του έκανε αμέσως να εξαφανιστεί από την ιστορία και φυσικά από όλες τις φωτογραφίες. Από τότε, ο Gottwald ήταν μόνος στο μπαλκόνι. Όπου στάθηκε ο Clementis, υπάρχει μόνο ο γυμνός τοίχος του παλατιού. Τίποτα δεν παραμένει από το Clementis παρά μόνο το γούνινο καπέλο στο κεφάλι του Gottwald. “
Μιλάνο Κουντέρνα, Κεφάλαιο 1, από το βιβλίο του γέλιου και της λήθης

“Le 21 Février 1948, le dirigeant communiste Klement Gottwald qui allait devenir président de Tchécoslovaquie, est intervenu sur le balcon d’un palais baroque à Prague pour s’adresser aux milliers de personnes qui remplissaient la Place de la Vieille Ville. Cela a été un moment essentiel dans l’histoire de la Bohême photographié par Karel Hajek. Gottwald était entouré de ses camarades et était juste à côté Clementis. Gottwald était nu-tête dans le froid et la neige qui tombait. Clementis, toujours attentionné, a ôté sa toque de fourrure et l’a posée sur la tête de Gottwald. Le département de la propagande a diffusé à des centaines de milliers d’exemplaires la photographie du balcon où l’on voit Gottwald, avec sa toque sur sa tête et ses camarades à ses côtés. Sur ce balcon a commencé l’histoire du communisme de Bohême. Tous les enfants connaissaient cette photo que l’on voyait dans les affiches de propagande, dans les manuels scolaires et dans les musées.
Quatre ans plus tard, Clementis a été accusé de trahison et pendu. Le département de la propagande a immédiatement effacé le nom de Clementis des livres d’histoire et, bien sûr, son portrait sur toutes les photographies. Depuis lors, Gottwald apparaît seul sur le balcon. À la place qu’occupait Clementis n’apparaît que le mur vide du palais. Tout ce qui restait de Clementis était la toque sur la tête de Gottwald.”
Milan Kundera, Chapitre 1, Le Livre du Rire et de l’Oubli

“In February 1948, the Communist leader Klement Gottwald stepped out on to the balcony of a Baroque palace in Prague to harangue hundreds of thousands of citizens massed in Old Town Square. That was the great turning point in the history of Bohemia. A fateful moment of the kind that occurs only once or twice a millennium.
Gottwald was flanked by his comrades, with Clementis standing close by him. It was snowing and cold, and Gottwald was bareheaded. Bursting with solicitude, Clementis took off he fur hat and set it on Gottwald’s head.
The propaganda section make hundreds of thousands of copies of the photography taken on the balcony where Gottwald, in a fur hat and surrounded by his comrades, spoke to the people. On that balcony the history of Communist Bohemia began. Every child knew that photograph, from seeing it on posters and in schoolbooks and museums.
Four years later, Clementis was charged with treason and hanged. The propaganda section immediately made him vanish from history, and of course, from all photographs. Ever since, Gottwald has been alone on that balcony. Where Clementis stood, there is only the bare palace wall. Nothing remains of Clementis but the fur hat on Gottwald’s head.”
Milan Kundera, Chapter 1, The Book of Laughter and Forgetting

Press Release, The Memory of the Revolution, State Museum of Contemporary Art, Thessaloniki, 2017

Press Release,The Memory of the Revolution,  Fine Arts School, Athens, 2018